Sunday, 18 May 2014

CERITA BULAN TENTANG RINDUKU

BISMILLAH,

Di suatu malam,
Aku duduk di ruang luar itu,
Beralaskan dengan kerusi rotan sambil bersandar lembut padanya,
Kemudian ku pejamkan mata ini dan menarik nafas lega,
Lalu ku membuka mata dengan diiringi hembusan nafasku yang perlahan,
Ohh, nyamannya malam ini,
Terasa segar menusuk ke kalbuku,
Diikuti dengan lembutnya angin yang menuip kearahku,

Lalu ku dongakkan kepala ke atas,
Dan kemudian ku melihat BULAN itu,
Ketika disapa angin lembut bayu,
Aku masih lagi tegar merenung BULAN itu,
Rambutku mula menyetuh pipi ku tolak dengan perlahan,
Mataku hanya terpaku melihat BULAN itu,
Hatiku mula berdetik, "Ohh, itu BULAN yang sama",

Yaa, BULAN yang tetap sama,
Bulan yang sama yang telah menyaksikan segala-galanya pada malam dahulu,
BULAN yang sama yang telah menemani hening malam pada waktu dahulu,
BULAN yang sama, yang pernah kuceritakan RINDUKU TENTANG MUTIARAKU pada malam dahulu,

Yaa, BULAN yang sama,
Yang akan menemani malamku pada waktu dahulu, kini, dan seterusnya,
Aku lalu fokus pada BULAN tersebut,
Sambil bertanyakan tentang sesuatu,
Sambil bercerita tentang sesuatu,
Sesuatu yang kunamakan MUTIARA,

Yaa, sekali lagi aku bercerita dengan BULAN,
Bercerita tentang perasaan hati yang kian lara,
Tentang rinduku yang mendalam kepada MUTIARA,
Segalanya tentang MUTIARA, ku ceritakan pada BULAN itu,
Wajahku tenang bila menanyakan dan meluahkan tentang perkara itu,

BULAN itu mula mengabur,
Ditutupi oleh awan yang lalu,
Kemudian, aku menarik nafas semula, dan menghembusnya kembali,
Aku mengusap mukaku dengan perasaan kecewa,
Aku pejamkan mata ini,
Aku tunduk semahunya,
Aku genggam kuat tangan ini,

Dan tanpa kusedari, air mata ini jatuh membasahi bumi,
Setitis demi setis air mata ini jatuh,
Sedetik demi sedetik hati ini sakit,
Terasa sebak di dada ini,
Kemudian air mata itu tidak berhenti dari jatuh.

CERITAKANLAH BULAN TENTANG RINDUKU PADA DIRINYA

"ADA SESETENGAH PERKARA YANG MANA LEBIH BAIK KITA TIDAK TAHU...KERANA ADAKALANYA IA TERLALU MENYAKITKAN DIRI...WALAUPUN BULAN ITU PENYAKSI KEPADA SEMUA KELAKUAN MANUSIA...TAPI ALLAH TELAH MENJADIKANNYA PENDIAM"

 SEKIAN...

DISEDIAKAN OLEH DALIANA.G



No comments:

Post a Comment